- Postawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2019 poz. 325)
- Główne założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) określa wszelkie działania podejmowane w szkole w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Dokument został sporządzony na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego określającego treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego oraz zadania doradcy zawodowego.
- Adresaci:
Doradztwo zawodowe jest wpisane w ramy szkolnego systemu nauczania. Prowadzenie działań z zakresu doradztwa edukacyjno–zawodowego odbywa się na wszystkich szczeblach kształcenia:
a) w przedszkolu – preorientacja zawodowa,
b) w klasach I-III oraz IV-VI szkoły podstawowej – orientacja zawodowa,
c) w klasach VII- VIII – doradztwo zawodowe,
d) rodzice uczniów
e) nauczyciele.
- Cel główny:
Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie dzieci i uczniów w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.
- Cele szczegółowe:
- Poznawanie własnych zasobów: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych
i słabych stron, jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia. - Świat zawodów i rynek pracy: poznawanie zawodów, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych: planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
- Nauczyciele uczący w oddziałach przedszkolnych mają za zadanie wstępne zapoznanie dzieci z zawodami z najbliższego otoczenia, kształtowanie postawy pracy i motywowanie do działań, a także rozwijanie zainteresowania dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowe marzenia.
- Osoby odpowiedzialne na realizację działań z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego:
- Wychowawcy,
- Nauczyciele,
- Pedagog szkolny,
- Psycholog szkolny,
- Bibliotekarz,
- Szkolny lider doradztwa zawodowego,
- Pracownicy instytucji wspierających doradczą działalność szkoły (np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, powiatowy urząd pracy, mobilne centrum informacji zawodowej),
- Rodzice lub osoby zaproszone prezentujące praktyczne aspekty dokonywania wyborów zawodowo-edukacyjnych.
- Za organizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego odpowiada dyrektor szkoły.
- Zadanie doradcy zawodowego:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,
2) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
3) opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu i innych potrzebnych dokumentów oraz koordynowanie ich realizacji,
4) wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w przygotowanych dokumentach,
5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
6) realizowanie działań wynikających z programu.
- Formy pracy:
- obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII,
- lekcje z wychowawcą,
- doradztwo indywidualne (realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogiczne lub/i projektu edukacyjnego),
- warsztaty doradcze realizowane we współpracy z sojusznikami,
- spotkania z ekspertami,
- wycieczki zawodoznawcze,
- spotkania z rodzicami,
- rada szkoleniowa (wsparcie doradcze dla nauczycieli),
- formy wizualne – strona internetowa szkoły, gazetki.
- Podmiotami współpracującymi ze szkołą przy realizacji WSDZ są:
- pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Terespolu,
- pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Białej Podlaskiej,
- pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego w Białej Podlaskiej,
- pracownicy Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Białej Podlaskiej,
- organizatorzy targów szkół ponadpodstawowych, targów pracy i edukacji,
- przedstawiciele szkół ponadpodstawowych i uczelni wyższych,
- rodzice,
- inne osoby wpierające organizację szkolnego doradztwa zawodowego (np. pracownicy zakładów pracy, przedstawiciele zawodów, pracownicy organizacji pozarządowych itd.), absolwenci szkoły.