Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

  1. Postawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2019 poz. 325)

  1. Główne założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) określa wszelkie działania podejmowane w szkole w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. Dokument został sporządzony na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego określającego treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego oraz zadania doradcy zawodowego.

  1. Adresaci:

Doradztwo zawodowe jest wpisane w ramy szkolnego systemu nauczania. Prowadzenie działań z zakresu doradztwa edukacyjno–zawodowego odbywa się na wszystkich szczeblach kształcenia:

a) w przedszkolu – preorientacja zawodowa,

b) w klasach I-III oraz IV-VI szkoły podstawowej – orientacja zawodowa,

c) w klasach VII- VIII – doradztwo zawodowe,

d) rodzice uczniów

e) nauczyciele.

  1. Cel główny:

Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie dzieci i uczniów w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.

  1. Cele szczegółowe:
  • Poznawanie własnych zasobów: zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych
    i słabych stron, jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia.
  • Świat zawodów i rynek pracy: poznawanie zawodów, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy.
  • Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie.
  • Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych: planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery.
  • Nauczyciele uczący w oddziałach przedszkolnych mają za zadanie wstępne zapoznanie dzieci z zawodami z najbliższego otoczenia, kształtowanie postawy pracy i motywowanie do działań, a także rozwijanie zainteresowania dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowe marzenia.
  1. Osoby odpowiedzialne na realizację działań z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego:
  • Wychowawcy,
  • Nauczyciele,
  • Pedagog szkolny,
  • Psycholog szkolny,
  • Bibliotekarz,
  • Szkolny lider doradztwa zawodowego,
  • Pracownicy instytucji wspierających doradczą działalność szkoły (np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, powiatowy urząd pracy, mobilne centrum informacji zawodowej),
  • Rodzice lub osoby zaproszone prezentujące praktyczne aspekty dokonywania wyborów zawodowo-edukacyjnych.
  • Za organizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego odpowiada dyrektor szkoły.
  1. Zadanie doradcy zawodowego:

 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,

2) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,

3) opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu i innych potrzebnych dokumentów oraz koordynowanie ich realizacji,

4) wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w przygotowanych dokumentach,

5) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,

6) realizowanie działań wynikających z programu.

  1. Formy pracy:
  • obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII,
  • lekcje z wychowawcą,
  • doradztwo indywidualne (realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogiczne lub/i projektu edukacyjnego),
  • warsztaty doradcze realizowane we współpracy z sojusznikami,
  • spotkania z ekspertami,
  • wycieczki zawodoznawcze,
  • spotkania z rodzicami,
  • rada szkoleniowa (wsparcie doradcze dla nauczycieli),
  • formy wizualne – strona internetowa szkoły, gazetki.
  1. Podmiotami współpracującymi ze szkołą przy realizacji WSDZ są:
  • pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Terespolu,
  • pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy w Białej Podlaskiej,
  • pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego w Białej Podlaskiej,
  • pracownicy Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Białej Podlaskiej,
  • organizatorzy targów szkół ponadpodstawowych, targów pracy i edukacji,
  • przedstawiciele szkół ponadpodstawowych i uczelni wyższych,
  • rodzice,
  • inne osoby wpierające organizację szkolnego doradztwa zawodowego (np. pracownicy zakładów pracy, przedstawiciele zawodów, pracownicy organizacji pozarządowych itd.), absolwenci szkoły.